کد خبر 11196
۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵

نیازهای توسعه پایدار صنعت فولاد، جایگاه در ارزآوری و استراتژی‌ها

نیازهای توسعه پایدار صنعت فولاد، جایگاه در ارزآوری و استراتژی‌ها

کارشناس صنعت فولاد، نیازمندی‌های توسعه پایدار این صنعت، جایگاه در ارزآوری، اثرات اجتماعی و اقتصادی جهانی و استراتژی‌ها برای توسعه صنایع جانبی آن را بررسی کرد.

به گزارش آهن‌نیوز؛ فرهاد فرمانی در پنل تخصصی فولاد و صنایع جنبی در نمایشگاه کرمان آیدکس ۲۰۲۴ درباره کسب و کارهای جانبی این صنعت، اعلام کرد: صنایع فلزات اساسی، آهن و فولاد و صنایع وابسته نقش بسیار مهمی در فرآیند صنعتی شدن کشورها ایفا ‏‏‏‏‌می کنند.

این صنایع نه تنها در اقتصاد تعیین‏‏‏‏‌کننده سرعت انباشت سرمایه هستند بلکه به عنوان ابزاری قاطع موجب شکل‏‏‏‏‌گیری و بسط فناوری در تمامی ابعاد صنعت و سایر بخش‏‏‏‏‌های اقتصادی و در نهایت اقتصاد ملی می‏‏‏‏‌شوند.

میزان تولید ناخالص داخلی سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۰۱۸۲ هزار میلیارد تومان بود که در این میان سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی به ۲ هزار هزار میلیارد تومان رسیده است.

در این میان سهم فولاد حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده در حالی که ظرفیت رشد ارزش‌ افزوده در بخش صنعت فولاد براساس شاخص‌های جهانی ۳  هزار هزار میلیارد تومان است. در حقیقت سهم صنعت فولاد در تولید ناخالص داخلی در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۵ درصد درحالی‌ که سهم صنعت فولاد جهان در تولید ناخالص داخلی ۲.۱ درصد بود.

نیازمندی‌های توسعه پایدار صنعت فولاد

به منظور اجرایی شدن اهداف توسعه پایدار، سیاست گذاران توسعه صنعت فولاد، لازم است برخی راهکارها و سیاست گذاری‌ها در حیطه صنایع جانبی این صنعت را فراهم آورند. همچنین به منظور توسعه و بهره‌برداری پایدار شرکت های فولادی، لازم است مجموعه‌ای از صنایع جانبی به این شرکت ها خدمات داده و بسترسازی لازم برای استقرار این صنایع ایجاد شود.

صنایع فولاد به دلیل محدودیت منابع، علاقه‌مند به توسعه صنایع جانبی توسط بخش‌خصوصی و سایر سرمایه‌گذاران مشتاق در این زمینه هستند. در مواردی که نیاز به کالای استراتژیک وجود داشته باشد، ورود شرکت های فولادی به برخی سرمایه‌گذاری‌ها با هدف جلب سرمایه خصوصی انجام می‌پذیرد. این استراتژی‌های در سه بخش صنایع خوراک‌دهنده، صنایع خوراک‌گیرنده و صنایع سرویس‌دهنده متمرکز می‌شوند. 

ارزش‌افزوده اثرات اجتماعی و اقتصادی صنعت فولاد در جهان

ارزش‌افزوده صنعت فولاد جهان را ۵۰۰ میلیارد یورو برآورده کرده‌اند در حالی که ارزش‌افزوده صنایع خوراک‌دهنده و سرویس‌دهنده ۱۲۰۰ میلیارد یورو است که ۲.۵ برابر فولاد است. همچنین ارزش‌افزوده صنایع خوراک گیرنده در جهان ۱۲۰۰ میلیارد یورو و ۲.۵ برابر فولاد است. جمع ارزش‌ افزوده فولاد و صنایع جانبی و وابسته به آن ۳ هزار میلیارد یورو و ۵ برابر فولاد است.

صنعتگران باید در این بازار معتبر با سرمایه‌گذاری هوشمندانه ورود کنند و دارای سهم شوند. رشد صنایع وابسته به فولاد با رشد بسیار کندی همراه و در این‌گونه صنایع مشوق‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مورد نیاز است.

جایگاه صنعت فولاد در ارزآوری

صنعت فولاد قادر است ارزآوری قابل توجهی را به خود اختصاص دهد. سال ۹۹ میزان کل صادرات ۳۴ میلیارد دلار بود که از این میزان ۴.۵ میلیارد دلار معادل ۱۳درصد به فولاد اختصاص داشت. سال ۱۴۰۰ نیز ۴۸ میلیارد دلار کل صادرات بود که ۷.۸ درصد با سهم ۱۶ درصدی متعلق به فولاد بود. سال ۱۴۰۱ از ۵۳ میلیارد دلار صادرات ۶.۴ میلیارد دلار متعلق به صادرات فولاد بود و سهم این صنعت به ۱۲ درصد رسید.

اثرات اجتماعی و اقتصادی صنعت فولاد

صنایع جانبی فولاد بیش از صنعت فولاد قادر به اشتغال‌زایی هستند. صنعت فولاد در جهان برای ۶.۱ میلیون نفر شغل ایجاد کرده در حالی که صنایع خوراک‌ دهنده و سرویس‌ دهنده برای ۴۰.۵ میلیون نفر شغل ایجاد می کنند که ۶.۶۴ برابر صنعت فولاد است. تعداد شاغلان ارزش‌افزوده صنایع خوراک گیرنده در جهان ۴۹.۳ میلیون نفر اعلام شده که ۸.۱ برابر صنعت فولاد است. جمع تعداد مشاغل در صنعت فولاد و صنایع وابسته ۹۶ میلیون نفر است که نسبت به صنعت فولاد ۱۶ برابر شغل ایجاد می‌کند.

استراتژی‌هایی برای توسعه صنایع جانبی فولاد

بسترسازی و حمایت از توسعه صنایع جانبی در راستای تولید پیوسته صنعت فولاد ‌و توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه، توسعه و انتخاب صنایع جانبی صنعت فولاد متناسب با نیازمندی‌ها و تولیدات منطقه و تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی و سایر سرمایه‌گذاران جهت توسعه شهرک‌ها و منطقه‌های صنعتی، جزو مهم‌ترین این استراتژی‌ها بشمار می‌روند. 

انتهای پیام/ م 

کد خبر 11196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =